2 maj 2012

"it´s too late to make it right"

"i’m through with doubt, there’s nothing left for me to figure out
i’ve paid a price, and i’ll keep paying

i’m not ready to make nice, i’m not ready to back down
i’m still mad as hell and i don’t have time to go round and round and round
it’s too late to make it right, i probably wouldn’t if i could
cause i’m mad as hell, can’t bring myself to do what it is you think i should
 
i know you said; why can’t you just get over it
it turned my whole world around, and i kind of liked it"


jag kan inte räkna antalet gånger jag hört ovanstående låt på repeat och ändå var det först ikväll, när jag enbart satt och läste texten, som jag helt plötsligt kunde dra liknelser mellan innehållet av dessa rader och det potentiella scenario man blir utsatt för när man blivit utsatt för sexuella övergrepp. jag var inte riktigt beredd på känslan det kunde frammana, det måste jag erkänna. ändå känns det rätt att spela upp låten i minnet och låta liknelserna flöda för att se vilka känslor som kan komma att framkallas. även om det är känslor som jag inte är beredd på, så är det så fruktansvärt skönt att vara medveten om att jag trots allt fortfarande är kapabel att känna. oavsett allt som har varit, så föredrar jag ändå medvetenheten före likgiltigheten.

vissa kanske skulle kalla mig sadist, medan andra skulle se det som att jag analyserar mitt eget beteende, eller att jag kanske rentav bearbetar mina upplevelser genom att återuppleva de värsta minnena så pass ofta att de till slut blir så pass utnötta att de förlorar all sin kraft. jag vet inte vilken av versionerna som faktiskt passar in på just mig, eller vilken jag önskar hade passat in. jag är bara fullkomligt övertygad om att det egentligen inte spelar någon roll, för när alla minnen sköljer över mig så tappar jag balansen fullkomligt. i sådana lägen spelar inte bakomliggande orsaker till mina totala minneskavalkader någon roll, för det suger musten ur mig och i ren panik så glömmer jag bort att andas när jag plötsligt är tillbaka där allting började.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar