3 maj 2012

"man berättar för mamma"

man berättar för mamma
hur mycket jag än duschar och skrubbar mig rödflammig
kan jag inte få känslan av hans händer att försvinna från min kropp
och hans hånleende blandat med det hesa kåtskrattet slutar aldrig
spela i mitt huvud när demonerna hånar mig och får mig att ifrågasätta
vad som är dagens verklighet och vad som är förflutet

och han tycker jag ska veta att han aldrig skulle göra det medvetet
för jag är ju ändå hans syster och han tycker ju om mig och naturligtvis
skulle jag inte ljuga om en sådan sak, det tror han verkligen inte
men jag måste ändå förstå att han aldrig varit bra på relationer och inte
heller varit bra på att uttrycka sina känslor

hur klumpigt det än var att säga förlåt, men inte trodde han att jag skulle
ta det så hårt visar bara så tydligt att det där med känsolmässiga yttringar
aldrig varit hans starka sida och fortfarande var han ju bara tretton
utan någon förståelse för vad som egentligen är rätt och fel att göra och
i puberteten är man ju nyfiken så var det ändå inte jag som gjorde fel

jag var ju trots allt elva
och borde ha förstått att man berättar
för mamma direkt att storebror har varit på ställen
där ingen annan har varit och att det gjorde ont
jag var rädd, mamma och han fick mig att föda
det där som du brukar kalla för hat

(men visst ställer du dig ändå bakom honom, snälla du,
för han förstod ju ändå inte att han gjorde fel)

du måste lära honom vad nej, sluta betyder för
även om jag sa det flera gånger så fortsatte han
och det kanske inte är så bra, att han inte vet
att man ska sluta göra det som aldrig borde ha påbörjats
men vad vet jag, egentligen? jag är ju bara elva

och mamma, du kommer fortsätta säga
att jag ska sluta känna efter, för trots allt..
så var det ju inte så farligt

(2008-12-31 [01:21])

det är ett gammalt alster och det är gamla känslor, men likförbannat slår det lika hårt varje gång minnena sköljer över mig. och det är här jag är idag. fortfarande. femton år senare.

2 kommentarer:

  1. Du är riktigt duktig på att skriva. Det kanske inte var ditt huvudsakliga syfte när du skrev den, men bara så att du är medveten om det. Och, som jag har sagt tidigare: jag är bara ett mail bort <3

    SvaraRadera
  2. Tack så mycket för din kommentar, och din komplimang. Och nej, mitt syfte var inte att den skulle bli bra, jag behövde lätta på trycket och få ut det någonstans. Tack för dina ord. <3

    SvaraRadera